hola!

har inte varit så bra på att skriva men här kommer en liten uppdatering.
argentina är nice och buenos aires är nice, men kallt för tillfället. husen är inte så isolerade så det är kallt inomhus också när det är kallt ute. jag började med att flytta in på ett hostel i san telmo, trevligt och så men jag var alltid tvungen att ta mig hem själv så igår flyttade jag till ett annat hostel och bor med lina. på onsdag ska vi flytta in i en annan lägenhet så länge tills vi får flytta in i lägenheten vi har skrivit kontrakt på för ett halvår framöver.

det började med att vår skola stängde ner på grund av svininfluensan som är en jättestor grej här. vi är antingen naiva eller så har vi rätt men vi skrattar mest åt det. känns extremt överdrivet då det är fler som dör i vanlig influensa. men iom att skolor och ställen stängs ned är vi ju inte helt opåverkade. vi skrev då in oss på en privat språkskola där jag gått en vecka nu. jag kan grammatik och sånt från kursen på kth, men jag märkte nu att jag suger på att prata. vilket är en hyfsat viktig bit. har typ pratat mer spanska på en vecka på den här kursen än vad vi gjorde under hela våren så jag har gjort små framsteg iaf. annars så ler man jättestort och nickar med huvudet och säger si si si till allt de säger. alla pratar spanska, väldigt få pratar engelska. men det är ju bra för då lär man sig iaf. men vår skolstart har skjutits upp till mitten av augusti nu så jag har sex veckor till på mig att plugga spanska så jag klagar inte ändå. det behövs.



denna bild fick vi mejlad till oss av våra de som har hand om utbytesstudenterna på ITBA, skolan. haha.
nu kommer vi klara oss undan swineflu allesammans


andra grejer är dessa fejkpengar som florerar över staden. jag har redan blivit lurad när jag åkte taxi själv och taxichauffören gav mig en fejk 50 pesos. den var så sjukt dåligt förfalskad såg jag sedan men jag visste inte ens att det var en grej med falska pengar här. det känns verkligen som ett stort monopol hela staden.

jag tror verkligen att jag underskattat och överskattat den här staden på alla plan. överskattat stadens säkerhet. i sverige är man van att om man är på ett cafe lägga upp typ plånboken, mobilen, mp3n och typ allt man äger på bordet. här ska man helst inte visa att man äger sånt. vi har blivit tillsagda flera gånger att vi borde vara lite mer diskreta av personalen. jag har dock underskattat staden då det faktiskt är en väldigt cool stad. många affärer är mycket coolare och har mer spejsad inredning än hemma. det kunde man inte tro. kläderna är snygga och det är inte mycket ginatricotstuf här utan massa lokala designers som gör det bra. uteställena är också väldigt bra! gillare. folk är också väldigt trevliga här, frågar man om vägen tar sig alla tid och vill ofta prata lite mer och frågar var man kommer ifrån och så vidare. det är trevligt att folk tar sig tid.



sen när det blir varmare kommer nog detta bli hur bra som helst. kom och hälsa på, det är nice!

Kommentarer
Postat av: fsl

nice! härligt att få en internationell tvättahänderna-affisch. kan tänka mig att det blir svårt me spanskan när det är massa sch-ljud dessutom! ta lugnt & fortsätt uppdatera! /en som ej kan med skype riktigt än

2009-08-06 @ 11:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback